امروز : پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403 بروزرسانی:1402/12/29

گالری تصاویر
برای دیدن تصاویر بعدی روی تصویر کلیک نمایید

8:32 AM 1401/02/26 تعداد بازدید: 969
گونه قزل آلاي رنگين كمان يكي از گونه هاي ماهي سردآبي مي باشد كه در دماي بين 18-12 درجه سانتي گراد بهترين رشد را دارا مي باشد و دماي بهينه پرورش اين گونه 16-15 درجه سانتي گراد مي باشد.

  به گزارش روابط عمومي اداره كل شيلات آبهاي داخلي استان سيستان و بلوچستان،  گونه قزل آلاي رنگين كمان يكي از گونه هاي ماهي سردآبي مي باشد كه در دماي بين 18-12 درجه سانتي گراد بهترين رشد را دارا مي باشد و دماي بهينه پرورش اين گونه 16-15 درجه سانتي گراد مي باشد.
در سنوات گذشته فصل پرورش اين گونه در منطقه سيستان از اواسط آبانماه آغاز و معمولاً تا پايان اسفند ماه ادامه داشت با توجه به اينكه اين گونه در دماهاي بالا قادر به زيست و رشد نمي باشد عامل دما بعنوان عامل محدود كننده دوره رشد اين گونه در منطقه سيستان مي باشد.  از ابتداي شهريور ماه سال جاري به منظور مديريت زمان، دماي آب استخرهاي پرورش ماهي مورد رصد قرار گرفت با توجه به اينكه محدوده دمايي براي پرورش اين ماهي در نيمه دوم شهريور ماه مناسب تشخيص داده شد اولين محموله بچه ماهي قزل آلا در 19 شهريور ماه 1400 در استخرهاي پرورش ماهي شهرستان زهك رهاسازي گرديد و به تبع آن ساير استخرهاي پرورش ماهي استان نيز ماهيدار گرديد.
قابل ذكر است كه رهاسازي بچه ماهي قزل آلا در شهريور ماه براي اولين بار در سطح استان اتفاق افتاد، و نتيجه رهاسازي بچه ماهي در زمان مناسب اين بود كه پرورش دهندگان زمان كافي جهت پرورش و بوزن رساني ماهي و عرضه در بازار در اختيار داشتند و در برخي استخرها در اواخر ديماه مرحله اول برداشت ماهي از استخرها صورت گرفت و در يك مورد از اين استخرها بصورت پايلوت پرورش دوره دوم قزل آلا در حال انجام مي باشد كه در صورتيكه نتايج مطلوب حاصل شود در سنوات آتي 2 دوره پرورش ماهي قزل آلا در استان ترويج خواهد شد.
از ديگر نكات مهم در پرورش قزل آلا در سال جاري وزن بالاي ماهي در پايان دوره پرورش بود كه در برخي از استخرها به متوسط 1.500-1.300 كيلوگرم رسيد و ميزان ركورد توليد در تعدادي از استخرها به بالاي 3 تن در استخر بتني 200 متر مربعي رسيد در حاليكه در سنوات گذشته حداكثر ركورد توليد به ميزان 2.5 تن  در استخرهاي بتوني بود.همچنين ركورد توليد در استخرهاي خاكي به ميزان 7 تن در يك باب استخر خاكي 2000 متر مربعي رسيد.
نكته قابل ذكر در خصوص پرورش اين گونه در سالجاري اين است كه عليرغم اينكه در سنوات گذشته پايان اسفند ماه فصل پرورش سردابي در منطقه سيستان به پايان مي رسيد در حاليكه به پايان ارديبهشت ماه نزديك مي شويم هنوز در تعدادي از استخرها ماهي قزل آلا در حال پرورش مي باشد كه اين امر نشانگر امكان پرورش ماهي قزل الا در طي 9 ماه از سال در شمال استان مي باشد.
مجموع رهاسازي بچه ماهي قزل آلا در استخرهاي پرورش ماهي سطح استان بيش از ۱۲۳ هزار قطعه مي باشد كه پيش بيني مي شود تا پايان دوره برداشت در خرداد ماه بيش از ۱۰۰ تن ماهي برداشت و در بازارهاي استان عرضه گردد.
از جمله عوامل موثر بر موفقيت پرورش گونه قزل آلا در سال 1400 مي توان به ترويج موفق مكانيزاسيون در استخرها، رهاسازي بچه ماهي با وزن بالا و در زمان مناسب، نظارت مستمر كارشناسي و استفاده بهره برداران از نقطه نظرات كارشناسي و توانمند سازي جامعه بهره بردار و ... اشاره نمود.
با توجه به استقبال گسترده پرورش دهندگان استان در سال ۱۴۰۰ از پرورش ماهي قزل آلا و به منظور كاهش هزينه ها و خطرات ناشي از حمل بچه ماهي از خارج استان و از طرفي وجود دو مجموعه مداربسته تامين بچه ماهي قزل آلا در شهرستان تفتان كه طي سنوات اخير غيرفعال بوده، روند فعالسازي اين دو مجموعه با هدف تامين بچه ماهي سردابي مورد نياز استان انجام پذيرفته و در سال پرورشي جاري بچه ماهي سردابي مورد نياز استخرها در داخل استان تامين خواهد شد كه اين امر كمك شاياني به كاهش هزينه ها و توسعه اين صنعت زود بازده در سطح استان خواهد نمود.

فایل های پیوست :

ارسال دیدگاه

( دیدگاه ثبت شد)